Das AMERICAN PETROLEUM INSTITUTE (API) hat im Oktober 2010 fuer 2011 die neue Servicekategorie SN eingefuehrt entsprechend dem ILSAC* GF-5 Standard (s. u.) fuer PKW-Motoren mit Zuendung durch Zuendkerze ("spark-ignited internal combustion engines"). Dabei wurde auch der Verwendung von Ethanol, Methanol und Gasen als Kraftstoff Rechnung getragen. *) INTERNATIONAL LUBRICANT STANDARDIZATION AND APPROVAL COMMITTEE.
http://www.api.org/certifications/engineoil/new/index.cfm
"What's New in Engine Oil
API Announces Adoption of New ILSAC and API Standards
API has adopted two new engine oil performance standards for vehicles with gasoline engines: ILSAC GF-5 and API SN. ILSAC GF-5 represents the latest performance standard set by the International Lubricant Standardization and Approval Committee (ILSAC), a joint effort of U.S. and Japanese automobile manufacturers. Most automobile manufacturers are expected to recommend oils that meet ILSAC GF-5. API SN is the most recent service category issued by API’s Lubricants Group. Oils meeting API SN and the new “Resource Conserving” designation meet all ILSAC GF-5 performance requirements. Vehicle owners and operators should follow their vehicle manufacturer’s recommendations on engine oil viscosity and performance standard."
Die verabschiedeten ILSAC GF-5 Spezifikationen im Detail:
http://www.api.org/certifications/engin ... mplete.pdf
http://www.infineum.com/SiteCollectionD ... edSpec.pdf
Wer auf Oele nach dem neuesten Standard Wert legt, schaue beim Kauf auf "SN" im bekannten API "donut" und auf "ILSAC GF-5", siehe:
http://www.api.org/certifications/engin ... 120210.pdf
Muchos saludos,
don Matías.